Groep 3-4

De basisvaardigheden van leervakken zoals lezen/taal, schrijven, rekenen worden allemaal op de ochtenden lerend en spelend aangeboden en verwerkt. Dit is voor groep 3 een intensief proces.

Lezen en Taal
Groep 3
In groep 3 wordt veel aandacht besteed aan de verdere taalontwikkeling. Het speelse karakter van de kleutergroepen wordt zoveel mogelijk gehandhaafd. Ook de werkvormen uit de eerste twee jaar blijven waardevol. Als de kleuters naar groep 3 gaan, beheersen ze die vaardigheden die nodig zijn om te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. De vorderingen van de kinderen zijn bijgehouden en worden doorgegeven aan de leerkracht van groep 3. Deze weet dus in welke ontwikkelingsfase de kinderen zitten en wat ze al weten en kunnen. Vanuit deze beginsituatie wordt er verder gewerkt. 
Voor het aanvankelijk lezen en het taalonderwijs maken we gebruik van de leesmethode Veilig leren lezen. Het aanvankelijk leesproces duurt ongeveer tot aan de kerstvakantie, waarna in dit leerjaar intensief wordt geoefend in het voortgezet lezen. Bij deze methode gebruiken we vele hulpmiddelen, zoals de letterdoos, letterstempels en een effectief computerprogramma dat aansluit bij de leeskernen. Met dit computerprogramma kunnen de kinderen zelfstandig de leerstof op een andere manier inoefenen en herhalen. Voor het digibord wordt de educatieve software gebruikt die hoort bij de methode Veilig Leren Lezen.

Voor het schrijfonderwijs volgen wij  de gehanteerde schrijfmethode Pennenstreken. De kinderen leren schrijven in blokletters.  

Groep 4 
Vanaf groep 4 oefenen de leerlingen voortgezet technisch lezen met de methode Karakter. Elk blok maken de kinderen kennis met een karakter, zoals een uitvinder, kok of bioloog. Ze lezen woorden en teksten die passen bij dit karakter en oefenen de leesmoeilijkheden.

Voor spelling en taal wordt er vanaf groep 4 gewerkt met Staal 2. Spelling oefenen de kinderen met verschillende spellingscategorieën. Deze methodiek is ontwikkeld door José Schraven. Daarnaast is er aandacht voor grammatica waar de kinderen starten met de basis in de herkenning van woordsoorten. Taal wordt aangeboden in thema's, waar leerlingen met de verschillende facetten van taal in aanraking komen. Zoals, tekstbegrip, woordenschat en taalbeschouwing.

Rekenen 
Na de nodige voorbereidingen in groep 2, beginnen we in groep 3 met het “echte” rekenen. Onze rekenmethode is Alles telt Q. Naast de essentiële basiskennis en vaardigheden leren kinderen met Alles telt Q rekenproblemen oplossen die ze in het dagelijks leven tegenkomen. 

Individuele aandacht en begeleiding
Door middel van toetsen die bij deze bovenstaande methodes horen, wordt er nagegaan of de leerstof beheerst wordt. Zo niet, dan gaan we kijken welke extra hulp geboden kan worden. We vinden het belangrijk een goede basis te leggen. 


Voor kinderen die vooruitlopen op de aangeboden stof of meer uitdaging nodig hebben is er een apart programma met verrijkingsstof. Zo wordt er tegemoet gekomen aan de behoeftes van en de verschillen tussen leerlingen.

Andere leerstofgebieden
Andere leerstofgebieden in groep 3 zijn: Wereldverkenning, hierbij gebruiken wij de methode Blink. We bieden geïntegreerd de vakken aardrijkskunde, natuur, techniek en geschiedenis aan. Verkeer bieden we aan vanaf groep 4, waarbij we werken met Veilig Verkeer Nederland. Voor de vakken muzikale- en dramatische vorming maken wij gebruik van de recente methode 123Zing. Ook handvaardigheid en/of tekenen worden wekelijks gegeven.